Friday 18 September 2015

SHAKLEE TENOM SABAH : Penyakit Asthma Hilang dengan Shaklee

Penyakit asthma salah satu penyakit yang agak lazim di Malaysia.. Penyakit ashtma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana, ketika pesakit diserang ashtma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam peparu menjadi sempit.

Pesakit asthma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas dan sukar untuk bersenam. ketika otot mengejang, saluran udara mengecil dan menghalang pernafasan. Apabila ini terjadi, paru-paru akan kehilangan udara dan pesakit boleh pengsan.

Pembengkakan pada saluran udara bronkiol menyebabkan kesukaran bernafas dalam pesakit ashtma

Asthma di kalangan kanak-kanak..

Menurut kajian jumlah kanak-kanak yang mengidap asma semakin meningkat, dan selalunya akan sembuh apabila usia meningkat hingga 12-13 tahun.

Kira-kira 50%-60% akan sembuh apabila mencapai usia 20-25 tahun manakala 20% akan mendapat asthma berterusan.

Pencetus biasa serangan asthma antaranya termasuk:

alahan hidung seperti habuk, debunga, spora kulapuk, epitalial binatang peliharaan, udara sejuk, senaman, jangkitan sistem pernafasan, tekanan emosi, aspirin dan ubat seumpamanya

■Suplemen untuk asthma■

1) Omega Guard (Asid lemak Omega-3)

Kajian klinikal Universiti of Maryland Medical Center menunjukkan 29 kanak-kanak asthma yang diberi makan minyak ikan yang kaya EPA dan DHA selama 10 bulan didapati mampu mengurangkan simptom asthma berbanding kanak-kanak yang mengambil placebo.

Kajian penyelidik Jepun keatas 32 pesakit COPD (chronic obstructive pulmonary disease) yang diberi supplemen omega-3 mendapati, selepas setiap 3 bulan tahap kesihatan mereka semakin baik berbanding mereka yang tidak diberi omega-3.

Penyelidik mencadangkan sokongan nutrisi yang mengandungi asid lemak omega-3 adalah selamat dan praktikal untuk merawat masalah berkaitan peparu dan pernafasan.

2) NutriFeron (interferon semulajadi Shaklee)

Seperti yang kita tahu, asthma dicetuskan oleh serangan alergen, manakala sistem imun pesakit tidak dapat bertahan terhadap serangan tersebut. Asthma pada kanak-kanak menunjukkan ada keradangan melampau di laluan udara.

Bagaimana interferon membantu? Penyelidik menemui keupayaan interferon menghalang populasi sel imun yang mencetuskan asthma. Secara semulajadi 1 kelas sel limfosit T yang dikenali sebagai T helper 2 cells (Th2 cell) membantu melindungi menentang jangkitan dengan merembeskan bahan kimia untuk meransang pembengkakan; tetapi dalam sesetengah individu, sel Th2 boleh menyebabkan tindak balas alergik kepada sel normal yang tidak berbahaya seperti pencemar dan debunga. Apabila sel Th2 menjadi reaktif kepada tersebut, ia mencetuskan semua proses pembengkakan yang biasa terhadap penyakit alergi seperti asthma dan ekzema.

Journal of Immunology mencadangkan interferon digunakan untuk terapi pesakit asthma. Interferon akan menghalang pembentukan sel Th2 dan kestabilannya dengan memberhentikan perembesan asthma-causing chemical lalu memberhentikan simptom asthma.

3. Meal Shakes

Telah ramai ibu-ibu yang mempunyai anak asthma berpuas hati selepas menggunakan produk Shaklee. Satu testimoni terbaru daripada pelanggan saya di mana anaknya yang mengalami asthma, batuk teruk lalu diberikan Omega Guard, Meal.Shakes dan Nutriferon.

4. Vitalea for Children(kunyahan)

*sesuai untuk kanak-kanak berumur 4 tahun dan ke atas
*menyediakan 19 vitamin & mineral penting untuk membantu kanak-kanak yang menghidap asthma
*sumber kalsium untuk pembinaan tulang
*baik untuk kesihatan secara menyeluruh.
*sumber harian tambahan bagi vitamin B
*Berbentuk kunyahan (chewable)
*Berperisa anggur

Siapa yang perlukan?

*kanak-kanak dari usia 4 tahun ke atas
*anak yang susah makan
makanan berkhasiat seperti sayuran & buahan
*anak yang aktif dan mengalami masalah pernafasan seperti asthma,ekzema dan alergi.
*sesiapa sahaja
*anak yang sukar menelan vitamin

Kita boleh mengambil vitamin yang bersesuaian dengan peringkat umur dewasa mahupun kanak-kanak dengan konsultasi selepas belian.Dapatkan set asthma ni dari saya dan konsultasi percuma!

#SayaPengedarSahShaklee
#shakleeTenomSabah
#Shaklee_effect
#WHAMSHAKLEE

♡ kedai online saya ♡
wwwirenevitamin.blogspot.com
012-8373981 Irene
Penghantaran poslaju seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment