Saturday 12 September 2015

SHAKLEE TENOM SABAH : Khasiat ESP bantu rawat jaundis bayi

Sering kali kita mendengar demam kuning @ jaundis sering dihidapi oleh bayi yang hanya berusia 1 hari.Anak saya keempat - empat pun pernah mengalami demam kuning semasa mereka masih bayi lagi.Ibu bapa mana yang tidak risau dan tentunya tertanya tanya bagaimana hendak merawat demam ni agar bayi sembuh.Jika anda telah menggunakan produk Shaklee semasa hamil dan sehingga melahirkan tentu sinonim dengan ESP ni kan.
ESP Shaklee Berkesan Merawat Jaundice
ESPAugust 8, 20141 comment

Baby umar kena demam kuning atau Jaundice hari ke3 kelahiran….apapun bacaan tidak tinggi…..175 sahaja….keesokannya paras turun ke 165…dan dah boleh discharge dari wad….

Tapi, masih kena pergi klinik desa untuk cek kuning….alhamdulillah bacaan terus turun ke 122…tapi masih tidak mencukupi kerana paras normal skrg adalah bawah 85…selama 3 hari kena pergi lagi…kali ni bacaan seperti biasa turun tapi tak banyak….turun ke 113 sahaja….

Balik rumah…berfikir sekejap…imbas kembali apa yg saya ambil sebelum cek umar dan paras bacaan turun ke 122 dulu….rupanya saya ambil ESP Shaklee 2 kali sehari….dan 3 hari sebelum bacaan ke 113 saya memang stop minum ESP…sebabnya malas nak bancuh…lagi satu milo dah habis….Vico bg menggantikan Milo pula hubby belum beli….

Untuk makluman, umar hanya diberi susu ibu sepenuhnya….betapa banyak khasiat ESP Shaklee kan…1001 khasiat…. Kebaikan dan Kelebihan ESP Shaklee memang diakui ramai…asalnya minum ESP Shaklee untuk kesegaran dan kesihatan dan memastikan penyerapan vitamin lain lebih efektif…tapi dapat hasil yang lain pula….

Demam kuning atau lebih dikenali dengan Jaundice memang penyakit biasa bayi baru lahir…kebanyakan Jaundice tidak merbahaya….tetapi tetap memerlukan pemantauan sehingga bacaan normal….

2-manfaat-esp

Apa Itu Demam Kuning/Jaundice?

Demam kuning atau jaundis (dalam istilah perubatan) terjadi hampir 60-70 peratus pada bayi yang baru lahir. Ia terjadi apabila bilirulin iaitu pigmen kuning yang terhasil ketika penguraian normal sel darah merah.

Bila bayi mudah diserang Demam Kuning/Jaundice?

Biasanya berlaku dari hari pertama hingga ke-4 tetapi bergantung kepada jenis demam kuning. Sekiranya selepas 14 hari bayi anda tidak ada tanda-tanda diatas, mungkin bayi anda terselamat dari terkena penyakit utama bayi yang baru lahir ini.

Apakah punca Demam Kuning/Jaundice?

1. Masalah serius pada hati, usus kecil dan kelainan intestinal.

2. Kurang diberi susu ibu.

3. Jangkitan atau kelahiran yang trauma
Apakah Rawatan Demam Kuning/Jaundice?

and Tahukah a antara rawatan yang akan diberikan sekiranya si bayi tadi dikenalpasti menghidap demam kuning adalah fototerapi- penggunaan cahaya bililight (bukan dengan cahaya matahari) Bayi dibogelkan, mata mereka ditutup dan diletakkan dibawah cahaya bililight dan akan diteruskan sehingga bilirubin menurun. – Dalam kes tertentu, penukaran darah bayi akan dijalankan kerana ini langkah yang cepat jika bacaan mencapai paras merbahaya.

Bagaimana Mengenalpasti penyakit Demam Kuning/Jaundice:

1. Jika bayi anda asik mengantuk, kerap tidur, tidak kerap membuang air besar dan kurang menyusu seperti biasa sila periksa kulit bayi anda.

2. Pemeriksaan sendiri boleh dilakukan dengan menekan kulit bayi dibawah cahaya yang banyak.

– Tekankan secara lembut dengan jari anda di bahagian hidung, dahi atau dada.

– Sekiranya ada kesan kekuningan selepas jari diangkat, bayi anda mengalami demam kuning.

– Jika yang berkulit gelap, periksa pada gusi atau mata putih. Jika warna kekuningan sila dapatkan rawatan selanjutnya diklinik-klinik berhampiran

3. Darah bayi diambil untuk mengetahui kandungan bilirulin. Sekiranya kandungan bilirulin tinggi dalam darah pengawasan rapi doktor diperlukan.

Kesan Demam Kuning/Jaundice Terhadap Bayi Jika Serius Tanpa Rawatan Yang Betul:

1. Pendengaran bayi akan terjejas

2. Proses perkembangan otak bayi akan terganggu.

Risiko Demam Kuning/Jaundice adalah tinggi sekiranya:

1. Bayi yang kurang disusukan selepas dilahirkan.

2. Bayi lahir pramatang (sebelum 28 minggu)

3. Darah ibu dan bayi yang baru dilahirkan berlainan

4. Sejarah adik beradik si bayi yang pernah mengalami demam kuning.

5. Mempunyai kesan lebam ketika lahir akibat penggunaan oxytocin (ubat mempercepatkan kelahiran)

6. Jangkitan atau kelahiran yang trauma .

Susu ibu cara pencegahan yang mujarab!

1. Susu pertama ibu dan teknik penyusuan yang betul dapat mengelakkan bayi dari terkena serangan demam kuning. Kolostrum dan susu yang diterima bayi akan membantu pembuangan najis dan mempercepatkan pengeluaran bilirubin.

2. galakkan bayi anda berjaga dan menyusu setiap dua jam.Apabila bayi kenyang dia akan kencing dan buang najis dan ini juga sangat membantu demam kuning bayi berhenti.

#SayaGunaSayaJual
#shakleeTenomSabah
#SayaPengedarSahShaklee
#WHAMSHAKLEE

♡kedai online saya ♡
wwwirenevitamin.blogspot.com
012-8373981 Irene
Penghantaran poslaju seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment