Wednesday 16 September 2015

SHAKLEE TENOM SABAH : ESP sesuai kepada ibu hamil GDM

Hamil dengan bacaan gula tinggi? Jangan risau ya,Shaklee boleh membantu dengan kerjasama ibu hamil sendiri agar semuanya dipermudahkan.Syukur sangat kepada Tuhan sepanjang kehamilan saya mulai dari anak pertama sehingga anak keempat ni tiada dikesan paras gula tinggi semasa ujian MOGTT di klinik kesihatan ibu anak di Tenom,Sabah.Walaupun begitu saya tetap mengawal tahap pengambilan gula dan makanan manis lainnya kerana ada keturunan sebelah saya menghadapi diabetes iaitu datuk,bapa dan adik perempuan.

Masalah kencing manis ketika hamil (GDM - Gestational Diabetes Mellitus) bukan asing lagi di kalangan ibu hamil masa kini. Masalah ini biasanya berpunca daripada keturunan dan juga berpunca daripada pengambilan makanan dalam diet harian.

Jangan pandang remeh perkara ini kerana paras gula yang berlebihan dan tidak dikawal semasa hamil akan mengakibatkan risiko-risiko seperti dibawah:

1) Saiz bayi lebih besar dari usia kandungan. Ini menyukarkan proses bersalin dan biasanya kaedah pembedahan perlu dilakukan.

2) Kelahiran pra-matang.

3) Risiko anak mengalami masalah hypoglycemia (paras gula terlalu rendah) selepas kelahiran.

4) Air ketuban berlebihan.

5) Anak-anak yang dilahirkan mempunyai peratusan yang tinggi mendapat jaundis.

Bagaimana ESP bantu kawal kencing manis ketika hamil?

Protein soya yang terkandung di dalam ESP membantu menstabilkan tahap gula dalam darah. Dengan pengambilan yang konsisten serta jadual yang teratur dapat membantu masalah kencing manis semasa hamil.

ESP juga rendah karbohidrat iaitu hanya mengamdungi 5% - 10% sahaja, rendah lemak, bebas kolesterol dan bebas laktosa  yang juga sesuai diambil oleh pesakit diabetes.

Pemilihan makanan penting dalam mengawal paras gula dalam darah. Bagi ibu hamil yang mempunyai masalah diabetes, anda disarankan berhati-hati dengan apa yang anda ambil. Kebanyakkan susu di pasaran mempunyai paras gula yang tinggi. Oleh itu jika anda mahu mengambil produk susu pilihlah produk yang rendah lemak berperisa asli yang telah dipasturkan. Produk 3 in 1 juga mempunyai kandungan gula yang tinggi. Jika ingin makan oat atau nestum pilihlah yang asli bukan dalam pack 3 in 1.

Adalah diingatkan juga ibu hamil diabetes berisiko mengalami hypoglycemia jika paras gula dalam darah terlalu rendah. Ini boleh menyebabkan anda boleh menggigil, loya, pening dan boleh pitam. Jadi anda harus makan ikut waktu dan jangan sesekali skip makan.

Dengan pengambilan ESP dalam diet, proses penukaran gula kepada tenaga menjadi lebih mudah dan ini dapat mengelakkan terjadinya hypoglycemia jika diet anda mempunyai kandungan gula yang terlalu sedikit.

Makanan yang perlu dielakkan oleh ibu hamil diabetes:-

1) Makanan segera @ fastfood.

2) Minuman dalam tin/kotak, minuman shake/ice blended dan minuman bergas.

3) Makanan yang tinggi kandungan gula seperti donat, kek, kuih muih yang manis dan lain-lain.

Nasihat saya pilihlah makanan yang sihat dan membantu tumbesaran bayi.

Lain-lain khasiat ESP untuk ibu hamil

- Tingkatkan sistem imun badan ibu melawan penyakit.

2) Energy booster – ESP mengurangkan rasa letih.

3) Mengurangkan stress – perasaan lebih tenang dan mood lebih stabil.

4) Memberikan rasa kenyang lebih lama, sangat sesuai bagi ibu yang morning sickness dan tidak selera makan.

5) Meningkatkan metabolism badan.

6) Kulit bayi lebih gebu

7) Membantu tingkatkan tahap kolesterol baik. Baik untuk kesihatan jantung kerana jantung ibu bekerja 2 kali ganda sepanjang kehamilan untuk anak dan diri sendiri.

8) Membantu penyerapan vitamin dari makanan dan supplement lebih optimum

#SayaPengedarSahShaklee
#shakleeTenomSabah
#Shaklee_effect
#WHAMSHAKLEE

♡kedai online saya ♡
wwwirenevitamin.blogspot.com
012-8373981 Irene
Penghantaran poslaju seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment