Tuesday 29 September 2015

SHAKLEE TENOM SABAH : Atasi Masalah Pigmentasi dengan Set Pigmen Shaklee

Kebiasaannya masalah pigmentasi berlaku kepada wanita yang berusia di antara 30 hingga 45 tahun. Menurut Pakar Kulit Dr Koh Chuang Keng, pigmentasi tidak boleh dirawat walau dengan menggunakan teknologi secanggih mana pun. Ia hanya boleh dikurangkan atau dihalang kemunculannya.

Kata Dr. Koh lagi yang merupakan Presiden Persatuan Dermatologi Malaysia, pigmentasi terbentuk akibat aktiviti melasma yang berpunca daripada tindakan hormon yang merangsang sel melanin pada kulit. Selain faktor hormon, genetik juga mempengaruhi masalah pigmentasi ini.

Bebaskan Wajah Daripada Pigmentasi Dengan Shaklee

Melasma ialah longgokan pigmen kulit sama ada di lapisan epidermis (lapisan atas), dermis (lapisan bawah kulit) atau kedua-duanya.

Menurut Dr. Koh, 90% wanita memiliki melasma  dan pigmentasi mungkin berwarna sedikit cerah pada awalnya. Kemudian akan bertukar menjadi semakin gelap seiring peningkatan usia. Lelaki kurang terdedah kepada masalah pigmentasi kerana hormon.

Wanita mempunyai hormon estrogen semulajadi yang akan meningkat ketika mengandung dan juga ketika terdedah kepada sinaran matahari. Bagi wanita yang mengambil pil perancang keluarga juga terdedah kepada pigmentasi kerana di dalamnya mengandungi estrogen. 

Ada sebahagian wanita melasma akan hilang selepas bersalin  (jika penyusuan badan yang berterusan). Kadang kala ia kekal pada kulit. Ada juga sesetengah wanita menghadapi masalah pigmentasi yang lebih serius selepas mengandung.

Langkah pencegahan pigmentasi:

#1 ) Guna pelindung cahaya matahari
Sunblock sepatutnya digunakan semenjak di usia remaja lagi. Jika anda mengamalkannya dari muda ia bukan sahaja boleh mengelakkan masalah pigmentasi malah mengekalkan kandungan kolagen daripada dirosakkan oleh sinaran ultra ungu.

Anda boleh melindungi daripada pancaran cahaya ultra ungu sekaligus mengurangkan kemunculan pigmentasi dengan cara mengurangkan aktiviti di luar dan juga pemakaian bahan yang mampu melindungi daripada sinarannya.

#2 ) Pakai payung atau topi
Jangan sesekali merasa malu untuk menggunakan payung terutama jika anda berjalan di tengah panas. Anda boleh menggantikan payung dengan topi sahaja. Ia bertujuan untuk melindungi kulit anda dari sinran ultra ungu secara langsung.

Pendedahan terhadap ultra ungu bukan sahaja menggalakkan pembentukan pigmentasi, malah ia juga boleh mengundang kepada kanser kulit. Namun keadaan itu mengambil tempoh yang agak panjang.

#3 )  Set penjagaan wajah
Gunalah set penjagaan kulit wajah yang mengandungi fungsi pencerahan dan produk yang kaya dengan vitamin C. Ia tidak dapat menghilangkan pigmentasi tetapi dapat mengurangkan kegelapan warnanya.

#4 ) Amalkan gaya hidup sihat.
Pencegahan yang terbaik dan semulajadi ialah dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Minum air sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari. Jangan merokok, amalkan diet yang seimbang dan lakukan senaman dalam 30 minit 2-3 kali seminggu.

VITAMIN YANG DISYORKAN

1) Vitamin C sustained released

Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.

2) ESP

Kandungan protein dalam setong ESP ni berbentuk serbuk yang sangat halus dan gebu.Ianya diperbuat daripada kacang soya bermutu tinggi yang ditanam secara semulajadi tanpa diubah cara penyediaannya.Diperkaya dengan asid amino perlu yang tidak dapat dihasilkan sendiri oleh manusia.

3) Vitamin E Complex

Diperkaya dan diformulasikan daripada ekstrak biji anggur yang terpilih.Pakar nutrisi mencadangkan pengambilan Vitamin C,Vitamin E dan yang mengandungi beta carotenoid seperti Carotomax untuk menggandakan kesan antioksidan dalam melawan radikal bebas.Kapsul Vitamin E ini juga boleh disapu pada tempat yang terdapat masalah pigmen.

#Shaklee_effect
#WHAMSHAKLEE
#sayapengedarsahshaklee
#shakleeTenomSabah

♡Kedai online saya ♡
wwwirenevitamin.blogspot.com
012-8373981 Irene
Penghantaran poslaju seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment